Tuesday, November 27, 2012

PENTINGKAN DIRI....

Assalamualaikum..tengah tengok buletin utama nie..berita utama 6 orang maut sebab memotong di lorong kecemasan.adoi,apa dah jadi nie?makin teruk ke sikap dan kelakuan pemandu di Malaysia? aku takde jawapan sebab semua ni berpunca dari diri sendiri.
aku sebagai pemandu selalu tanamkan sifat jangan pentingkan diri sendiri..ye, memang semua pun nak cepat sampai destinasi.. tapi tolong la jangan selfish sangat sampai semua pn nak langgar..langgar traffic light, langgar peraturan..last sekali jangan sampai terlanggar orang dah la.. ade orang pesan kat aku, kat KL ni jangan bawak kereta sopan santun sangat,nanti orang pijak kepala..okey,aku tak cube praktikkan tapi bila sampai keadaan tertentu, aku pun jadi geram..mana boleh asyik tibe-tibe nak potong line..consider la sikit, kita dok lama beratur panjang, tibe-tibe dia potong masuk depan kita..perghh..menyirap darah siot..kalau yang tu memang aku takkan timbang rasa..sorry la,aku takkan bagi can punye la..tolong la ade sikit timbang rasa wahai pemandu di Malaysia. kalau dia pikir dia nak cepat,orang lain pun sama jugak..
sama-sama tanam dalam hati, bawak keta hati-hati,pikir pasal pemandu lain..jangan la dok pentingkan diri.. ramai yang cakap,eleh kalau perempuan bawak keta memang macam tu.. (tu antara dialog si teruna)..tak pun, eleh kalau laki bawak keta memang macam tu.. (balas si dara pulak)..tapi bagi aku,semua sama je,tak kire laki atau perempuan...sama-sama kurang ajar,sama-sama takde sifat toleransi..bukan lah aku nak cakap aku ni pemandu yang sangat berhemah,tapi aku cube untuk jadi pemandu yang sopan santun di jalan raya..dah banyak pengalaman aku sebagai seorang pemandu AET..yelah, AET aku tu dikategorikan sebagai invisible..hanya orang yang rapat je tau maksud invisible aku tue..
apa-apa pun aku cube jadi pemandu yang sopan santun..jom-jom semua pemandu,tanamkan sikap toleransi dan berhemah di jalan raya..insyallah kita mampu mengubah dan mengurangkan angka korban di jalan raya..
memang malang tak berbau, tapi kalau kita usaha insyallah dapat elakkan......

No comments: